ריפוי בין המינים בראי הקבלה והשאמניזם העברי

ריפוי בין המינים בראי הקבלה והשאמניזם העברי

בלב תורת הסוד היהודית עומד רעיון האיחוד. האר"י הקדוש מתאר בתורת הצמצום והאצילות את תהליך הבריאה כתנועה של חיבור והיפרדות בין הזכרי לנקבי, בין קודשא בריך הוא לבין השכינה. השכינה, שהיא הנוכחות הנשית האלוהית, ירדה עם הגלות, התפזרה בין העמים, נשברה. התפקיד שלנו הוא להעלותה חזרה, לאחות את הקרע, לחבר את הפנים הזכרי והנקבי של האלוהות. כשמתרחש איחוד זה, השפע חוזר לזרום לעולם.

ספר הזוהר מציג את המושג "זיווג קודשא בריך הוא ושכינתיה", זיווג שאינו מיני במובן הפשוט, אלא רוחני־קוסמי. כל תפילה, כל מצווה, כל רגע של אהבה אמיתית בין בני אדם, פועל כמעשה של חיבור מחדש בין האלוהי הזכרי לאלוהי הנקבי. לכן נאמר "לא מצא הקדוש ברוך הוא כלי מחזיק ברכה לישראל אלא השלום" (משנה, עוקצין), כי השלום בין הפכים הוא הכלי לשפע.

בשפה השמאנית העברית, כמו גם בספר היצירה, אחד מהמקורות הקדומים בקבלה מתארים את הבריאה כיצירה של ניגודים מאזנים, זוגיות פנימית. שמיים וארץ, שמש וירח, יום ולילה, מים ואש. כל זוג כזה אינו אויב אלא שני צדדים של אותו השלם, כוחות הפוכים אך משלימים. כשהם נאבקים בינם, נוצרת קטסטרופה. כשהם רוקדים בהרמוניה,  העולם מתחדש. האדם, שנברא "בצלם אלוהים", נושא בתוכו את שני הצדדים: זכרי ונקבי, חוסן ורוך, גבול וזרימה.

אבל ההיסטוריה האנושית נושאת פצע. הפצע שבין המינים. החברה הפטריארכלית הגביהה את הזכרי ודחקה את הנקבי,  גם באישה וגם בגבר. כתוצאה מכך נוצר חוסר איזון. הגבר למד לדכא את הפגיעות שבו, האישה למדה להחניק את הכוח שבה. החסד והדין התרחקו זה מזה.

האר"י הקדוש מלמד על "שבירת הכלים" , תהליך שבו האור האלוהי היה גדול מדי, והכלים שנועדו להכילו נשברו. השברים נפלו לעולם שלנו, והאדם נקרא לאסוף את הניצוצות, להחזירם לשורשם. גם השבר בין המינים הוא ביטוי של אותה שבירה. ריפוי בין המינים הוא איסוף ניצוצות: בכל פעם שאיש ואישה,  או שני חלקים בתוכנו, מצליחים להקשיב, לחמול, לאזן, אנחנו מרימים עוד ניצוץ, עוד חלק מהשכינה שהיה עד אותו הרגע "בגלות".

תורת הנסירה והחיבור בין הזכרי לנקבי

תורת הנסירה היא אחד הסודות המרכזיים בקבלה, ועוסקת בתהליך המעבר בין מצב של חיבור ראשוני, בלתי נפרד, בין זכר לנקבה,  אל מצב של פירוד, ובהמשך של חיבור מחודש, הפעם מתוך בחירה ומודעות.

בבראשית מסופר פעמיים על בריאת האדם: בפרק א׳ נאמר "זכר ונקבה ברא אותם", ובפרק ב׳ מסופר שחוה נבראה מצלעו של אדם. הסתירה הזו הולידה את סוד הנסירה. חז״ל והמפרשים מסבירים שבתחילה נבראו אדם וחוה כישויות מחוברות "אחור באחור", גב אל גב. החיבור הזה היה טוטאלי, ללא בחירה וללא חופש. אז באה "הנסירה": תהליך של התרדמה (דורמיטא), פירוד, וניתוק. רק לאחר מכן התאפשר הסיבוב הפניה זה אל זו, ולבסוף דבקות מחודשת, אך הפעם פנים בפנים.

האר"י הקדוש הרחיב מאוד את רעיון הנסירה והחיל אותו גם על הספירות האלוהיות. זעיר אנפין, המייצג את הממד הזכרי של האלוהות, ומלכות, המייצגת את הממד הנקבי, נבראו תחילה מחוברים אחור באחור. הסיבה לכך הייתה הגנה: אילו היו מחוברים פנים בפנים מלכתחילה, כוחות ה"חיצונים" היו יונקים את שפע האור מהאחוריים הגלויים. לכן הוכנסו לתרדמה, הופרדו, ורק לאחר תיקון והכשרה מתאפשר להם לעמוד פנים אל פנים. זהו רגע של זיווג ושל אחדות, שבו השפע האלוהי זורם לעולם.

הנסירה אינה אירוע חד־פעמי בהיסטוריה, אלא תבנית החוזרת שוב ושוב במחזורי הזמן. בכל ראש השנה חוזרת "הדורמיטא": העולם נכנס לתרדמה, זעיר אנפין ומלכות נפרדים, ובמהלך עשרת ימי תשובה מתבצע תהליך הדרגתי של נסירה, יום לכל ספירה. ביום הכיפורים מושלם הפירוד הפנימי, ומאותו רגע ואילך מתחילה התנועה לקראת האיחוד מחדש בסוכות ושמחת תורה. בכל שנה מחדש מתרחש מחזור של פירוד וחיבור, כדי לאפשר צמיחה מחודשת.

הנסירה מבטאת עיקרון רוחני עמוק: כדי ששני צדדים יוכלו באמת לפגוש זה את זה, הם חייבים להיפרד. כל עוד הם דבוקים באופן בלתי מודע, אין להם חופש לבחור, אין להם יכולת לראות ולהיראות. הפירוד יוצר כמיהה, יוצר מבט, יוצר בחירה. הדבר נכון לגבי אדם וחוה, לגבי הספירות העליונות, וגם לגבי כל אחד ואחת מאיתנו בזוגיות (החוצה) ובנפש (פנימה).

הרב קוק ראה בנסירה תבנית אוניברסלית של החופש האנושי. לפי הרב קוק האדם נכנס לתרדמה, נדמה לו שהוא מנותק מן המקור, ורק אז מתאפשרת בחירה חופשית ואהבה אמיתית. הרב יהודה ליאון אשכנזי ("מניטו") הוסיף שהנסירה מייצרת חסרון, והחסרון הזה הוא מנוע ההיסטוריה. דווקא הפירוד דוחף אותנו לחפש שלמות.

מנקודת מבט שמאנית עברית, הנסירה היא סוד החיבור בין המינים. בתחילה אנחנו מחוברים, אינסטינקטיביים, אך גם סגורים זה מפני זה. הפירוד כואב, אך הוא מאפשר לנו להתבונן, לראות את האחר באמת. ורק אחר כך, כשהמפגש מתרחש מחדש, פנים בפנים, לב אל לב, נולדת אינטימיות אמיתית. זהו תהליך שבו האישה והגבר, או הצד הנקבי והזכרי שבתוכנו, לומדים לעבור ממצב של ניתוק וגב אל גב, אל מצב של דיאלוג ושל אהבה.

בסופו של דבר, תורת הנסירה מלמדת שהשבירה, הפירוד, התרדמה, אינם טעות אלא שלב הכרחי בדרך אל האחדות. כדי לטעום את טעמה של האהבה האינסופית, חייבים לעבור דרך הנסירה. זהו הסוד שמחבר בין סיפור הבריאה, עבודת החגים, ותיקון הנפש האישי והקולקטיבי: הפירוד מאפשר את הכמיהה, והכמיהה מולידה את האיחוד.

תורת הנסירה מלמדת אותנו שהפירוד בין הזכרי לנקבי אינו כישלון, אלא שלב הכרחי בדרך לאיחוד עמוק יותר. מה שנראה כשבר וכריחוק הוא למעשה פתח ליצירת אינטימיות אמתית,  פנים אל פנים, לב אל לב. זהו לא רק סיפורם של אדם וחוה, או של זעיר אנפין ומלכות, אלא הסיפור של כל אחד ואחת מאיתנו: הדרך בה אנו מתמודדים עם המרחק, עם החיסרון, עם הכמיהה לאחדות.

וכאן בדיוק נוגע הריפוי בין המינים. מאחורי כל פצע, מאחורי כל חוסר איזון, מסתתרת הקריאה, להגיע אל האהבה האינסופית, אל אותו מפגש מחודש בו הזכרי והנקבי אינם מתנגשים, אלא יוצרים יחד חיים חדשים,  יוצרים עיבור. לכן עבורי הריפוי בין המינים הוא לא רק תיקון של כאב ישן, אלא שער להשתתפות במשחק הגדול של הבריאה, משחק בו אנחנו לומדים לבחור אחד בשני מחדש, ולחוות את טעמו של האינסוף.

תהליך הקירוב בין המינים אינו רק פצע עמוק באנושות, אלא שער גדול בהרבה. כמיהה וגעגוע לאהבה נקייה, פשוטה ואמתית, אהבה שרואה אחד את השנייה באמת, שמולידה מתוכה יצירה משותפת, חיים חדשים. בהקשר זה הקירוב או הריפוי בין המינים הוא הבסיס, אבל הוא איננו התכלית. התכלית היא לטעום את טעם המים החיים של מעיין האהבה האינסופית. אותו חיבור עליון בין הזכרי לנקבי בבריאה, המפגש המוליד חיים במובן הפיזי והרוחני כאחד. כשאנחנו מתמסרים לכמיהה הזו אנחנו משתתפים במשחק הקוסמי עצמו, המשחק של הבריאה שמבקשת להמשיך ליצור.

היכולת הגבוהה ביותר שהופקדה בידינו היא יכולת העיבור, היכולת להפגיש זכרי ונקבי כך שייווצרו חיים. כדי שהעיבור יתרחש ברובד הגבוה, דרוש מפגש בלב פתוח, חשוף, מלא אמון. לשם כך עלינו לעבור דרך שער הריפוי והקירוב בין המינים, כי אינטימיות ברמה הזו אינה מתאפשרת בלי שהנפש תהיה שלמה מבפנים. בריפוי השבר אנו לא רק מחזירים שלום בין המינים, אלא טועמים את טעמו של האינסוף עצמו.

ריפוי בין המינים מתחיל מבפנים. בתוך כל אישה חי יסוד זכרי: יכולת להציב גבולות, להחזיק עמוד שדרה, לפעול בעולם. ובתוך כל גבר חי יסוד נשי: היכולת לרכך, ליצור, להזיל דמעה, לחבק. כשאנחנו מכחישים את החלקים הללו ,  אנחנו נשארים חצויים. כשאנחנו מחבקים אותם,  נולדת האפשרות לשלמות.

ולכן, במסע לריפוי וקירוב בין המינים אנחנו לא עוסקים רק בזוגיות בין איש לאישה, אישה לאישה או איש לאיש. אנחנו עוסקים בשאלה איך כל אחד מאיתנו יכול להפוך לשלם. איך הזכרי שבתוכי והנקבי שבתוכי יכולים סוף סוף להפסיק להיאבק ולהתחיל לשתף פעולה.

כאשר השיתוף המבורך בין הזכרי לנקבי קורה, הוא לא נשאר רק ברמה האישית. אלא מקרין על כל העולם. הזוהר אומר שכאשר בני זוג מתייחדים באהבה ובכבוד, "השכינה שרויה ביניהם". כלומר, אהבה מתוקנת כאן למטה היא בבואה של האיחוד העליון. כל מעשה ריפוי בין המינים כאן בעולם הוא מעשה של תיקון קוסמי, השבת השכינה לחיקה של האלוהות.

השאמניזם העברי מוסיף לנו את הלמידה הישירה מהטבע. האדמה מזכירה את היציבות הגברית. המים מזכירים את הרוך הנשי. האש מבקשת את ההתמרה , להפוך כאב לאהבה. הרוח מזכירה שכל זה מחובר, שכל נשימה שלנו היא חלק מנשימת העולם. כשהאלמנטים הללו פועלים בהרמוניה,  אנחנו רואים את פני האלוהים בטבע.

בסופו של יום הריפוי בין המינים הוא לא יעד חד־פעמי אלא מסע מתמשך. מסע בו אנחנו לומדים שוב ושוב לאזן, לשחרר שליטה, לאפשר. מסע שבו אנחנו זוכרים שהאיחוד העליון בין קודשא בריך הוא לשכינה מתרחש בכל רגע שבו אנחנו מוכנים לראות את השוני כמתנה ולא כאיום.

הצטרפו לקבוצת הוואטצאפ (השקטה) לפרטים על מסעות ואירועים שאני מוציאה.

תמר חנה
תמר חנה שמאנית עבריה, נדה בעולמות הרוח, מביאה רפואה, מעבירה טקסים שמאנים, מתמחה בלהוציא לאור, ובלהוריד לעולם המעשה את הכוונות והייעוד.
דברו איתי

1 תגובות

  1. רפי שגב ( סבן ) הגב

    תמר כל מה שכתבת כאן זה מההשערה שלך או ששאלת רב בנושא כי כשמדובר על אהבה בתורה מדובר על אהבה לבורא ולא אהבה בין המינים הזכרי והנקבי ושלב הנסירה זה ממש היה כמו ניתוח

השארת תגובה

יצירת קשר
שמאניזם עברי
מי אני

התחלתי הכי רחוק שאפשר מרוח, כבת למהנדס פולני, ה"וויב" בבית היה הכי לא "רוחני" שאפשר.

וכך צעדתי בדרך שנסללה (שלא לומר הוסללה) עבורי, קצינה בצבא, תואר ראשון ביחסים בין לאומיים באוניברסיטה העברית בירושלים, תואר שני במנהל עסקים בתל אביב…

אבל תמיד הצד ה"רך" והמרדני שבי מצא את הדרך, למרוד ואפילו לזעוק שהוא שם.

כדי להבין למה, ואיך יתכן שעדיין יש בי את ה"חור הזה בבטן" ואיך יתכן שאני עדיין לא ממש מרוצה כשבאמתחתי כל מה שרציתי (משפחה מקסימה, שני ילדים מהממים, קריירה, חברה, מנכל"ות כפולה, עבודה וחיים בחו"ל U NAME IT), התחלתי בחקירה.

החל מקורס אימון, דרך שנה לימודי פסיכולוגיה, שלושה חודשים לבד בהודו, לימודי רייקי, סדנאות מדיטציה אקטיבית של אושו, ריקוד, מדיטציה יומיומית, מנטרות.

וכשהכרתי את האור שהשתלשל אלינו בלבוש של מורי (ורבי) שמואל שאול, הכול התחבר לו. הפאזל הושלם.

שמאניזם עברי, אורות, תורת הקבלה, חיבור לטבע, ובינגו!

אז הנה אני, תמר חנה שמאנית עבריה, נדה בעולמות הרוח, מביאה רפואה, מעבירה טקסים שמאנים, מתמחה בלהוציא לאור, ובלהוריד לעולם המעשה את הכוונות והייעוד.

לומדת, חוקרת, אוהבת.

אהבתם.ן את המאמר ?

נשמח אם תצטרפו אלינו לרשימת התפוצה, ואחת לחודש נשלח לכם.ן מאמר בנושא אסטרטגיה, ניהול והעברה בין דורית.

למה אנחנו?

הצוות שלנו מורכב מיועצים וותיקים, כולם בעלי ניסיון מגוון בניהול בכיר בארץ ובעולם.
את כל הנסיון הזה בנוסף לעבודת צוות מעולה, אנחנו רותמים לטובת ההצלחה שלך, ומלווים אותך עד לתוצאות הרצויות.
יחד איתנו אין גבול ליכולות שלך.

הייחודיות שלנו
אולי יעניין אותך גם
שמאניזם
חיבור לבריאה

הבוקר, עם התה הראשון והשמש העולה, הרגשתי את הלחישה ה"היא" חוזרת. אותה לחישה שהביאה רטט קדום, ושינתה את מה שחשבתי שהוא "אני".

להמשך קריאה »
שמאניזם
נשימה שחוזרת אליי

כבר כמה ימים אני מרגישה אההה…. לא דרמה גדולה, פשוט, החיים.
הבית מבולגן (חופש גדול והילדים בבית, You Know), קצת יותר מדי עבודה ממה שנעים לי כרגע, רשימת סידורים שלא נגמרת, חבילות שמחכות בדואר.
אפילו הדיקור והשיאצו הקבועים לא עשו את הקסם.

להמשך קריאה »
חלומות צלולים
מסע של ריפוי עדין

הלילה הוא הופיע לי בחלום. דמות מהעבר. מישהו שפעם היה מאוד משמעותי בחיי.
והוא… הפך לאב לתאומים, בן ובת. מתוקים.
לא בדרך הביולוגית, לא בזוגיות.
לבד.

להמשך קריאה »
שמאניזם
שמאניזם בישראל – חזרה אל הבית הפנימי

יש רגעים בהם משהו בתוכנו מתעייף. הרעש, הקצב, הציפיות, הכול נהיה "פשוט" קצת יותר מדי.
אנחנו מרגישים שהתרחקנו מעצמנו, כמו איבדנו את הקול הפנימי. בתוך היום יום הישראלי, בין עבודה, משפחה, החדשות והלחץ, חוזרת ועולה שאלה עיקשת: איך חוזרים אל הנשמה? איך מתחברים שוב למשהו אמיתי, חי, נושם?

להמשך קריאה »
שמאניזם
מסע קבלי שמאני אל הארץ הפנימית – לך לך

פרשת לך לך היא אחת המפות העמוקות ביותר להבנת מסע הנשמה. מי שמביט בה דרך עיני השמאניזם העברי והקבלה מגלה שהציווי האלוהי איננו הוראה גאוגרפית אלא קריאה להתעוררות פנימית. "לך לך" פירושו, לך אל עצמך. זו הזמנה לעזוב את הזהויות הישנות, להשתחרר מהרגלים ודפוסים שמנהלים אותנו, ולנוע לעבר האור הפנימי שלנו. זוהי קריאה לצאת אל מסע של גילוי עצמי, של תיקון ושל חזרה אל עצמיותנו, מי אנחנו ומה באנו לעשות כאן.

להמשך קריאה »
בתמונה הבכור ואני אצל דריו אגדת הבשר הטוסקנית. (שאגב מסתובב עם סמל החטופים על הדש).
מעגל שמאני יהודי

אין תחליף לאינטימיות בשניים, אבל יש דברים שרק מעגל יודע ליצור…
בטוסקנה אני והבן שלי צעדנו בשניים.
צעדה ארוכה. בשקט.
הליכה שהיה בה משהו אינטימי, כמעט קדוש.

להמשך קריאה »
he_ILHebrew
גלילה לראש העמוד
השאירו פרטים לקבלת המדריך
"איך להחזיר את הניצוץ לחייך"
דילוג לתוכן