שמאניזם יהודי: פורים – כיפורים

שמאניזם יהודי: פורים – כיפורים

מה קשר בין חג הפורים השמח, החג בו אנחנו חוגגים עד דלא - ידע לבין יום כיפור בו אנו עוסקים בתענית ובתיקון ???

מה קשר בין חג הפורים השמח, החג בו אנחנו חוגגים עד דלא- ידע לבין יום כיפור בו אנו עוסקים בתענית ובתיקון???

בעיני המתבונן מבחוץ מדובר לכאורה בשני חגים הפוכים לגמרי. בפורים שותים וסובאים, בעוד וביום הכיפורים אנו מונעים מעצמינו מזון וצמים. יום הכיפורים הינו "חג" כבד ורציני, יום עינוי נפש וגוף כדי לכפר על עוונות, פורים לעומתו הינו חג בו השטות והתחפשות ואפילו השקרים מובילים ולוקחים את המושכות.

אך למעשה, דווקא השוני בין שני המועדים הללו, הוא בסיס החיבור ושני המועדים הכל כך קוטביים הללו, מחוברים.

אם נתחיל ונסתכל על המיילים פורים ו-כיפורים (כ- פורים), נדמה כי יום הכיפורים מתבקש להיות כמו פורים, ביום הזה של הצום ותענית אנו מתבקשים להיות כמו ביום החגיגי והשמח של פורים… נשמע מוזר נכון?

החיבור הזה אינו המצאה שלי, החיבור הקדום, ומוזכר כבר בתיקוני הזוהר. בספר הזוהר נכתב  "פורים נקרא על שם יום הכיפורים" . כלומר, חג פורים, עולה בקדושתו יום כיפור ונמצא אפילו במדרגה רוחנית גבוהה ממנו. והכוונה אינה להוריד מערכו של יום הכיפורים כיום המקודש ביותר בשנה היהודית, אולם דווקא החג ה"עליז" הזה פורים עולה עליו.

חכמי הקבלה מאמינים כי ההקבלה הרעיונית והחיבור בין שני החגים מכוונת. אם יום הכיפורים הוא יום רציני, יום של חשבון נפש פנימי חמור סבר ורציני, בו אנו "מענים את נפשותינו", בפורים אפשר לתקן ניתן לתקן את אותם העוונות שלנו ע"י צחוק ושמחה.

בעוד ביום כיפור אנחנו מנתקים את הגוף מצרכי ה"עולם הזה" ועל יד כך מתקרבים לבריאה, הקשר עם הבריאה בחג פורים מתרחש בדיוק הפוך, באמצעות שתיה לשוכרה, אכילה ובעיקר שמחה.

בעוד ביום הכיפורים מענה האדם את נפשו ועובד את הבריאה באמצעות המיינד (השכל- או הבינה בלשון הקבלה, בפורים נדרש האדם לקשר עם הבריאה, באמצעות ודרך הגוף, תוך התעלמות מהמיינד, עד לרמה שלא יוכל להבחין בין ארור המן לברוך מרדכי. המקורות הקדומים טוענים, כי החיבור לבריאה על ידי עונג ושמחה, גבוה אפילו מהחיבור המתרחש בעת וע"י עינוי הגוף, כי השמחה כוללת גם את העולם הזה!

מהפכני ממש!

המהר"ל טוען כי בפורים אנו מתקנים את הנפש (או את הכלי שלנו) על ידי החזרה לילדות הפנימית. בפורים אנו מאפשרים לעצמנו, באופן חד פעמי, להתחפש (להיות מישהו אחר),לנהוג בבדיחות דעת, ולהשתכר עד דלא ידע. למעשה אנחנו מתנהגים הפוך מכל מה שאנחנו מנסים להיות בחיים היום יומיים שלנו, פורצים גבולות, משקרים קצת , מרמים מעט ומתחפשים לאחר.

אולם פריצת הגבולות בפורים מתאפשרת דווקא מתוך הכרה וקבלה של המסגרת. הפריצה הרגעית הזו של המסגרת, מאפשרת לנו לא להיות מאוימים מהמסגרות והחוקים, ולגלות את הפן הלא מחייב, הקליל, והמותר ולו רק לרגע בפורים.

איזה מהפך! החג האהוב מקבל פנים חדשות, ומשמעות דואלית ועמוקה. רציני ולא רציני, פורים מאפשר מחילה דווקא מתוך אימוץ הגוף (במקום הדרתו ) ומתוך בדיחות הדעת.

לפי הקבלה כל המתרחש בפורים, כל קלות הדעת והחיוכים הינם חלק מתהליך מחילת החטאים ומי שנוהג כשוטה, מעלה חיוך על שפתי הבריאה, מקבל סליחה ומחילה גדולים וממתיק כל דין.

החיבור הלא טריוויאלי והמפתיע הזה בין יום הכיפורים לפורים מזמין אותנו להביט בעין חדשה על עצמנו. כל אחד מאתנו יכול לאמץ את השמחה והקלילות בחייו (האישיים ועסקיים), להוריד מעט מ"כבדות" יומיום ולמצוא איזון חדש בין הרצינות לבין היכולת לשחרר ולצמוח דווקא מתוך השמחה. אז אולי הגיע הזמן לחגוג הצלחות, להחיות את היצירתיות ולשוב לחיינו מתוך תובנה חדשה. כי הרי מצווה להיות בשמחה תמיד.

הצטרפו לקבוצת הוואטצאפ (השקטה) לפרטים על מסעות ואירועים שאני מוציאה.

תמר חנה
תמר חנה שמאנית עבריה, נדה בעולמות הרוח, מביאה רפואה, מעבירה טקסים שמאנים, מתמחה בלהוציא לאור, ובלהוריד לעולם המעשה את הכוונות והייעוד.
דברו איתי

השארת תגובה

יצירת קשר
שמאניזם עברי
מי אני

התחלתי הכי רחוק שאפשר מרוח, כבת למהנדס פולני, ה"וויב" בבית היה הכי לא "רוחני" שאפשר.

וכך צעדתי בדרך שנסללה (שלא לומר הוסללה) עבורי, קצינה בצבא, תואר ראשון ביחסים בין לאומיים באוניברסיטה העברית בירושלים, תואר שני במנהל עסקים בתל אביב…

אבל תמיד הצד ה"רך" והמרדני שבי מצא את הדרך, למרוד ואפילו לזעוק שהוא שם.

כדי להבין למה, ואיך יתכן שעדיין יש בי את ה"חור הזה בבטן" ואיך יתכן שאני עדיין לא ממש מרוצה כשבאמתחתי כל מה שרציתי (משפחה מקסימה, שני ילדים מהממים, קריירה, חברה, מנכל"ות כפולה, עבודה וחיים בחו"ל U NAME IT), התחלתי בחקירה.

החל מקורס אימון, דרך שנה לימודי פסיכולוגיה, שלושה חודשים לבד בהודו, לימודי רייקי, סדנאות מדיטציה אקטיבית של אושו, ריקוד, מדיטציה יומיומית, מנטרות.

וכשהכרתי את האור שהשתלשל אלינו בלבוש של מורי (ורבי) שמואל שאול, הכול התחבר לו. הפאזל הושלם.

שמאניזם עברי, אורות, תורת הקבלה, חיבור לטבע, ובינגו!

אז הנה אני, תמר חנה שמאנית עבריה, נדה בעולמות הרוח, מביאה רפואה, מעבירה טקסים שמאנים, מתמחה בלהוציא לאור, ובלהוריד לעולם המעשה את הכוונות והייעוד.

לומדת, חוקרת, אוהבת.

אהבתם.ן את המאמר ?

נשמח אם תצטרפו אלינו לרשימת התפוצה, ואחת לחודש נשלח לכם.ן מאמר בנושא אסטרטגיה, ניהול והעברה בין דורית.

למה אנחנו?

הצוות שלנו מורכב מיועצים וותיקים, כולם בעלי ניסיון מגוון בניהול בכיר בארץ ובעולם.
את כל הנסיון הזה בנוסף לעבודת צוות מעולה, אנחנו רותמים לטובת ההצלחה שלך, ומלווים אותך עד לתוצאות הרצויות.
יחד איתנו אין גבול ליכולות שלך.

הייחודיות שלנו
אולי יעניין אותך גם
שמאניזם
חיבור לבריאה

הבוקר, עם התה הראשון והשמש העולה, הרגשתי את הלחישה ה"היא" חוזרת. אותה לחישה שהביאה רטט קדום, ושינתה את מה שחשבתי שהוא "אני".

להמשך קריאה »
שמאניזם
נשימה שחוזרת אליי

כבר כמה ימים אני מרגישה אההה…. לא דרמה גדולה, פשוט, החיים.
הבית מבולגן (חופש גדול והילדים בבית, You Know), קצת יותר מדי עבודה ממה שנעים לי כרגע, רשימת סידורים שלא נגמרת, חבילות שמחכות בדואר.
אפילו הדיקור והשיאצו הקבועים לא עשו את הקסם.

להמשך קריאה »
חלומות צלולים
מסע של ריפוי עדין

הלילה הוא הופיע לי בחלום. דמות מהעבר. מישהו שפעם היה מאוד משמעותי בחיי.
והוא… הפך לאב לתאומים, בן ובת. מתוקים.
לא בדרך הביולוגית, לא בזוגיות.
לבד.

להמשך קריאה »
שמאניזם
שמאניזם בישראל – חזרה אל הבית הפנימי

יש רגעים בהם משהו בתוכנו מתעייף. הרעש, הקצב, הציפיות, הכול נהיה "פשוט" קצת יותר מדי.
אנחנו מרגישים שהתרחקנו מעצמנו, כמו איבדנו את הקול הפנימי. בתוך היום יום הישראלי, בין עבודה, משפחה, החדשות והלחץ, חוזרת ועולה שאלה עיקשת: איך חוזרים אל הנשמה? איך מתחברים שוב למשהו אמיתי, חי, נושם?

להמשך קריאה »
שמאניזם
מסע קבלי שמאני אל הארץ הפנימית – לך לך

פרשת לך לך היא אחת המפות העמוקות ביותר להבנת מסע הנשמה. מי שמביט בה דרך עיני השמאניזם העברי והקבלה מגלה שהציווי האלוהי איננו הוראה גאוגרפית אלא קריאה להתעוררות פנימית. "לך לך" פירושו, לך אל עצמך. זו הזמנה לעזוב את הזהויות הישנות, להשתחרר מהרגלים ודפוסים שמנהלים אותנו, ולנוע לעבר האור הפנימי שלנו. זוהי קריאה לצאת אל מסע של גילוי עצמי, של תיקון ושל חזרה אל עצמיותנו, מי אנחנו ומה באנו לעשות כאן.

להמשך קריאה »
בתמונה הבכור ואני אצל דריו אגדת הבשר הטוסקנית. (שאגב מסתובב עם סמל החטופים על הדש).
מעגל שמאני יהודי

אין תחליף לאינטימיות בשניים, אבל יש דברים שרק מעגל יודע ליצור…
בטוסקנה אני והבן שלי צעדנו בשניים.
צעדה ארוכה. בשקט.
הליכה שהיה בה משהו אינטימי, כמעט קדוש.

להמשך קריאה »
he_ILHebrew
גלילה לראש העמוד
השאירו פרטים לקבלת המדריך
"איך להחזיר את הניצוץ לחייך"
דילוג לתוכן