ל"ג בעומר: מסע שמאני-קבלי אל האש הפנימית

ל"ג בעומר: מסע שמאני-קבלי אל האש הפנימית

ל"ג בעומר, היום השלושים ושלושה בספירת העומר, מהווה צומת משמעותי במסע הרוחני שבין חג הפסח לחג השבועות. בתפיסת השמאניזם היהודי והקבלה, יום זה אינו רק ציון היסטורי או מנהג עממי, אלא הזדמנות נדירה לחוות התעלות רוחנית והתעוררות של האש הפנימית הטמונה בכל אחד מאיתנו. כנקודת מפגש בין העולמות, ל"ג בעומר מזמן אלינו אפשרות להתחבר מחדש למקורות האנרגיה הראשוניים שלנו.

האש המקודשת כמקור טרנספורמציה

במסורת השמאנית היהודית, האש מסמלת את כוח הטרנספורמציה והזיכוך. מדורות ל"ג בעומר אינן רק מנהג עממי, אלא ביטוי חיצוני לתהליך פנימי של טיהור והתחדשות. בקבלה, האש מייצגת את ספירת הגבורה, כוח הדין והגבול, אך בל"ג בעומר היא מתממשקת עם ספירת ההוד, המסמלת הכרה, קבלה והודיה.

על פי תורת הקבלה, ל"ג בעומר חל בדיוק בספירת "הוד שבהוד", העמקה והתגלות של ספירת ההוד. ההוד מסמל את היכולת להכיר בגדולת הבריאה, לקבל את המציאות על כל מורכבותה ולהודות עליה מתוך ענווה. זהו יסוד ההשתאות וההתפעלות, המאפשר לנו לראות את האור האלוהי גם במקומות האפלים ביותר.

בשמאניזם היהודי, האש משמשת כמתווכת בין העולמות, היא הופכת את החומרי לרוחני, את הגשמי לאתרי. הישיבה סביב המדורה בל"ג בעומר מאפשרת לנו להיכנס למרחב הביניים הזה ולחוות את ההתמרה בדרך ישירה ובלתי-אמצעית.

רבי שמעון בר יוחאי – הארכיטיפ השמאני

דמותו של רבי שמעון בר יוחאי (רשב"י) מגלמת את הארכיטיפ השמאני היהודי, המורה הרוחני שנע בין העולמות בחופשיות. שהייתו במערה במשך שלוש-עשרה שנים מקבילה לתהליך החניכה השמאני הקלאסי של התבודדות, התנתקות והתמרה עמוקה. כשיצא מהמערה, הביא עמו את סודות הזוהר,  חכמה מיסטית המאירה את הבריאה באור חדש ורב-ממדי.

הזוהר מספר כי רשב"י היה היחיד בדורו שקיבל רשות לגלות את סודות תורת הנסתר. המערה שבה הסתתר עם בנו רבי אלעזר הפכה למעין מרחב בין-ממדי, בו התעלו מעל מגבלות הזמן והמקום הגשמיים. מדרשי הקבלה מספרים שהם ניזונו מעץ חרובים ומעיין מים שנבראו עבורם בדרך נס, סמל עמוק לחיבור הישיר עם שפע הבריאה מעבר למגבלות העולם החומרי.

מסופר כי ביום פטירתו, ל"ג בעומר, גילה רשב"י את הסודות העמוקים ביותר של הקבלה, וביתו התמלא באור כה עז עד שלא יכלו תלמידיו להביט בו ישירות. זוהי מטפורה שמאנית רבת עוצמה לשיא ההתעלות הרוחנית, הרגע שבו המחיצה בין העולמות נפרצת והאור האלוהי מתגלה במלוא הדרו.

ל"ג בעומר במעגל השנה והחיים

לפי הקבלה, ספירת העומר היא תהליך מובנה של זיכוך וטיהור, מעבר הדרגתי מהחירות הפיזית של פסח אל החירות הרוחנית של שבועות. ל"ג בעומר מסמן את נקודת המפנה במסע רוחני זה, את הרגע שבו האור מתחיל לגבור על החשכה, את המעבר מתקופת אבל והגבלה לתקופה של שמחה והתרחבות פנימית.

ספירת העומר הנה תהליך של תיקון שבע המידות הבסיסיות של הנפש (חסד, גבורה, תפארת, נצח, הוד, יסוד ומלכות), כאשר כל שבוע מתמקד בספירה אחת וכל יום בתוכו מתקן היבט אחר של אותה ספירה. ל"ג בעומר חל בשבוע החמישי המוקדש לספירת ההוד, וביום החמישי של שבוע זה , ההוד שבהוד.

לפי האר"י הקדוש, ביום זה פסקה מגפת תלמידי רבי עקיבא, משום שנשלם התיקון בספירות. דווקא בספירת ההוד, המסמלת הכנעה פנימית וקבלה, נמצאת נקודת המפנה המכרעת. כאשר אנו מקבלים באמת את מגבלותינו האנושיות ומכירים בגדולת הבריאה, נפתח בפנינו שער לשמחה אותנטית ועמוקה.

בראייה השמאנית, ל"ג בעומר מסמל את המעבר מהמוות ללידה מחדש, מהירידה לעלייה. כמו בכל תהליך שמאני של ריפוי, ישנה נקודה שבה מתרחש מפנה, מרגע של משבר וקושי מתחילה צמיחה והתחדשות. ל"ג בעומר הוא בדיוק הנקודה הזו במעגל השנה היהודי.

חיבור לטבע ולקהילה

היציאה אל הטבע והדלקת המדורות בל"ג בעומר משקפת עיקרון מרכזי בשמאניזם היהודי, החיבור מחדש לאדמה, ליסודות הראשוניים, ולמחזוריות הטבע. דווקא בעונת האביב, כאשר הטבע במלוא תפארתו, אנו מתחברים לכוחות החיים והצמיחה המקיפים אותנו.

הקבלה רואה בטבע השתקפות מדויקת של העולמות העליונים, ואת עונות השנה כביטוי למחזוריות האנרגיה האלוהית בעולם. האביב מסמל את התעוררות כוחות החיים, את ספירת התפארת המאזנת בין חסד וגבורה. היציאה לטבע בל"ג בעומר היא חיבור ישיר לתפארת זו, לאיזון והרמוניה המתגלים בעולם הטבעי.

הישיבה במעגל סביב המדורה יוצרת מרחב מקודש של אחדות וזיקה. המקובלים ראו במבנה המעגלי ביטוי לאחדות הבריאה ולריבוי הפנים של האלוהות. הזוהר מדבר על "עיגולים ויושר", שני מבנים יסודיים של הקוסמוס. הישיבה במעגל סביב המדורה משחזרת את מבנה ה"עיגולים", האור האינסופי המקיף את כל המציאות. כל אדם במעגל הוא נקודה ייחודית באותו מעגל אינסופי, שווה במרחקו מהמרכז – האש המסמלת את נוכחות האלוהות.

סמליות הקשת והחץ

משחק הקשת והחץ המסורתי בל"ג בעומר נושא משמעות עמוקה בשמאניזם היהודי. הקשת מסמלת את היכולת לדייק את הכוונה הפנימית שלנו, והחץ מייצג את התפילה הנשלחת למרחקים, אל מעבר למגבלות החומר.

בקבלה, הקשת (קש"ת) היא גם ראשי תיבות של "קדושה, שכינה, תפארת" – שלושה היבטים מהותיים של הנוכחות האלוהית בעולם. מדרשי האר"י מלמדים שירי החץ מסמל את בירור ניצוצות הקדושה והעלאתם חזרה למקורם. כל חץ הוא כמו ניצוץ אלוהי השואף לשוב למקורו, תנועה של "רצוא ושוב", של התעלות ושיבה אל האינסוף.

לפי המדרש, בימי רשב"י לא נראתה הקשת בשמיים – סימן משמעותי לכך שזכות הצדיק הגנה על העולם כולו. הקשת מסמלת את הברית העמוקה בין האדם לבריאה, את החיבור בין שמיים וארץ. בעבודה השמאנית, אנו מבקשים לחדש ברית זו, לאזן מחדש את היחסים שלנו עם העולם הסובב אותנו.

התעוררות האש הפנימית

המשמעות העמוקה ביותר של ל"ג בעומר בשמאניזם היהודי היא התעוררות האש הפנימית, הניצוץ האלוהי הטמון בכל אדם. כשם שרשב"י הביא את אור הזוהר לעולם, כך כל אחד מאיתנו יכול לגלות את האור הפנימי שלו ולהאיר את סביבתו בדרכו הייחודית.

בתורת הקבלה, כל אדם נושא בתוכו "ניצוץ אלוהי", חלק בלתי-נפרד מהאור האינסופי שהתלבש בגוף חומרי. האר"י מלמד על "ניצוצות הקדושה" שהתפזרו בעולם בעת "שבירת הכלים", אותו משבר קוסמי קדום שאירע בעת הבריאה. תפקידנו בעולם הוא לאסוף ולתקן את אותם ניצוצות, להעלותם חזרה למקורם העליון.

ל"ג בעומר, על פי הקבלה, הוא זמן מיוחד המאפשר את התעוררות הניצוץ הפנימי. החיבור בין הוד שבהוד (הכרה והשתאות עמוקה) לבין האש החיצונית, יוצר תנאים אידיאליים להתגלות הניצוץ האלוהי בתוכנו.

האש אינה רק מקור חום ואנרגיה, אלא גם מקור תובנה והארה פנימית. בל"ג בעומר אנו מוזמנים להתבונן אל תוך הלהבות ולראות בהן את השתקפות האש הבוערת בליבנו, אש השאיפה לאמת, לאהבה ולצמיחה רוחנית.

הצטרפו לקבוצת הוואטצאפ (השקטה) לפרטים על מסעות ואירועים שאני מוציאה.

תמר חנה
תמר חנה שמאנית עבריה, נדה בעולמות הרוח, מביאה רפואה, מעבירה טקסים שמאנים, מתמחה בלהוציא לאור, ובלהוריד לעולם המעשה את הכוונות והייעוד.
דברו איתי

השארת תגובה

יצירת קשר
שמאניזם עברי
מי אני

התחלתי הכי רחוק שאפשר מרוח, כבת למהנדס פולני, ה"וויב" בבית היה הכי לא "רוחני" שאפשר.

וכך צעדתי בדרך שנסללה (שלא לומר הוסללה) עבורי, קצינה בצבא, תואר ראשון ביחסים בין לאומיים באוניברסיטה העברית בירושלים, תואר שני במנהל עסקים בתל אביב…

אבל תמיד הצד ה"רך" והמרדני שבי מצא את הדרך, למרוד ואפילו לזעוק שהוא שם.

כדי להבין למה, ואיך יתכן שעדיין יש בי את ה"חור הזה בבטן" ואיך יתכן שאני עדיין לא ממש מרוצה כשבאמתחתי כל מה שרציתי (משפחה מקסימה, שני ילדים מהממים, קריירה, חברה, מנכל"ות כפולה, עבודה וחיים בחו"ל U NAME IT), התחלתי בחקירה.

החל מקורס אימון, דרך שנה לימודי פסיכולוגיה, שלושה חודשים לבד בהודו, לימודי רייקי, סדנאות מדיטציה אקטיבית של אושו, ריקוד, מדיטציה יומיומית, מנטרות.

וכשהכרתי את האור שהשתלשל אלינו בלבוש של מורי (ורבי) שמואל שאול, הכול התחבר לו. הפאזל הושלם.

שמאניזם עברי, אורות, תורת הקבלה, חיבור לטבע, ובינגו!

אז הנה אני, תמר חנה שמאנית עבריה, נדה בעולמות הרוח, מביאה רפואה, מעבירה טקסים שמאנים, מתמחה בלהוציא לאור, ובלהוריד לעולם המעשה את הכוונות והייעוד.

לומדת, חוקרת, אוהבת.

אהבתם.ן את המאמר ?

נשמח אם תצטרפו אלינו לרשימת התפוצה, ואחת לחודש נשלח לכם.ן מאמר בנושא אסטרטגיה, ניהול והעברה בין דורית.

למה אנחנו?

הצוות שלנו מורכב מיועצים וותיקים, כולם בעלי ניסיון מגוון בניהול בכיר בארץ ובעולם.
את כל הנסיון הזה בנוסף לעבודת צוות מעולה, אנחנו רותמים לטובת ההצלחה שלך, ומלווים אותך עד לתוצאות הרצויות.
יחד איתנו אין גבול ליכולות שלך.

הייחודיות שלנו
אולי יעניין אותך גם
שמאניזם
כל הסיפורים כולם – בשביל ללמוד להיות יותר אור

למה הסיפורים שלנו חשובים בתהליך הריפוי הרוחני?

רבים מאיתנו נושאים איתם סיפורים מהעבר: כאבים, אכזבות, פרידות, תקופות של בלבול או חיפוש.

לפעמים נדמה לנו שהסיפורים האלו עוצרים אותנו, מקבעים אותנו בתבניות ישנות. אבל בראייה שמאנית־קבלית, כל סיפור הוא מפתח.

להמשך קריאה »
חלומות צלולים
שמאניזם יהודי – חלומות צלולים

שנים ארוכות, הלילות שלי היו ריקים.
שחור על שחור. דממה מוחלטת. אפלה ללא זיכרון.
כשהייתי נשאלת "מה חלמת?" התשובה תמיד הייתה אותה תשובה: "איני זוכרת דבר." עולם החלומות היה אבוד עבורי, היכל סגור, שער נעול.

להמשך קריאה »
החלום בראי השמאניזם
החלום בראי השמאניזם

בכל לילה, כשאנו עוצמים את עינינו ושוקעים בשינה, אנו חוצים סף עתיק. מעבר שבין עולם העשייה – עולם הערות והמעשים, לבין עולם היצירה – עולם החלומות והרוח.
המסורת היהודית מלמדת אותנו ש"השינה היא אחד משישים במיתה" (ברכות נז:). ובאותה מידה, החלום הוא אחד משישים בנבואה.

להמשך קריאה »
מסע שמאני אל הנביעה
מסע שמאני אל הנביעה

השכם בבוקר, התכנסנו. קבוצה לא גדולה של הולכים בדרך ונכנסנו אל תוך הסלע. למסע מופלא. אל המים. אל עצמינו.
אל עין טמיר. אל הנקבה הצרה המסתתרת בין סלעים למעיין.

להמשך קריאה »
שמאניזם
ריפוי שמאני-קבלי: דרך אחת של חכמה עתיקה והתחדשות

מעבר למחיצות הזמן והמרחב, מעבר לשמות ולהגדרות שהעניק האדם לחוויותיו הרוחניות, קיימת אמת אחת עמוקה. הריפוי השמאני-קבלי אינו מתאמץ "לחבר" בין מסורות נפרדות, אלא חושף את האחדות העמוקה שתמיד הייתה קיימת אמת אחת המתבטאת בשפות רוחניות שונות. כשמתבוננים מעבר לסמלים ולמילים, מתגלה מערכת אחת של ריפוי, שבה האותיות העבריות הקדושות וקצב התוף השמאני הם הדים של אותה מנגינה נצחית, ביטויים שונים של אותה חכמת נשמה אוניברסלית.

להמשך קריאה »
שמאניזם
ריפוי שמאני: חכמת הנשמה העתיקה מעבר לגבולות המסורות

בעומק מסורות הריפוי העתיקות ביותר של האנושות, מעבר למחיצות השפה והתרבות, זורם נהר אחד של חכמה. הריפוי השמאני, במהותו, אינו שייך לתרבות אחת או לשבט מסוים, אלא לאנושות כולה. זוהי שפת הנשמה המדוברת בלחישה בכל פינה בעולם, והמהדהדת גם בליבה של המסורת היהודית העתיקה.

להמשך קריאה »
שמאניזם
המסע השמאני – קבלי: צוהר לעולמות הנשמה והריפוי העמוק

בלב מסורות הריפוי העתיקות ביותר של האנושות, מהיערות העבותים של סיביר ועד מרחבי המדבר במרכז אמריקה, מהרי ההימלאיה ועד יערות הגשם באמזונס, נמצא המסע השמאני , פרקטיקה רוחנית עמוקה שהתקיימה בצורות שונות בכל תרבות עתיקה, כולל במסורת היהודית העתיקה ובאוצרות הקבלה.

להמשך קריאה »
שמאניזם
טקס קבורה שמאני: מסע עמוק של חניכה, ריפוי והתחדשות

טקס הקבורה השמאני הוא אחד הטקסים העתיקים והעוצמתיים ביותר בעולם הריפוי והטרנספורמציה. בניגוד למה שהשם עשוי לרמז, אין מדובר בקבורה ממשית אלא במסע מטאפורי עמוק אל חיק האדמה, אל מקור החיים, אל השורשים העמוקים של הווייתנו, ואל החיבור הראשוני שלנו עם האדמה המזינה אותנו.

להמשך קריאה »
חג שבועות בראי הקבלה
חג השבועות בראי הקבלה

כשחושבים על חג השבועות, אנו נזכרים בסיפורן של נעמי ורות המואביה, בליקוט השיבולים ובחיבור לאדמה. אולם חג השבועות הוא יותר מזה. זהו חג של התחדשות רוחנית, של חיבור לשורשי האדמה ולשערי השמים. זמן בו נפתחת האפשרות לחוות את עץ החיים הקבלי במלואו משורש ועד כתר. זמן של חיבור, אהבה והתחדשות רוחנית. זמן של התמסרות לשקט, לשירה ולתפילה, הפקה מחדש של קולה של הנשמה מתוך הרגש, התודה והגוף.

להמשך קריאה »
שמאניזם
שמאניזם נשי

בעולם בו הקצב מואץ והמציאות משתנה ללא הרף, נשים רבות מחפשות חיבור עמוק יותר, חיבור לעצמן, לאדמה, לרוח ולמקורות העתיקים של החוכמה הנשית. השמאניזם הנשי מציע מרחב של ריפוי, צמיחה והתחדשות, המשלב בתוכו מסורות עתיקות עם תודעה מתחדשת המותאמת לאתגרי התקופה.

להמשך קריאה »
פסח, ל"ג בעומר ושבועות במבט קבלי-שמאני
פסח, ל"ג בעומר ושבועות במבט קבלי-שמאני

בתקופה המיוחדת שבין פסח לשבועות מתקיים מסע רוחני עמוק, שבו מתגלה תבנית קוסמית המחברת בין העולמות. מסע זה, המכונה "ספירת העומר", מהווה שער התעלות רוחנית המקביל למסעות שמאניים של טרנספורמציה והתחדשות. שלושת המועדים – פסח, ל"ג בעומר ושבועות – אינם רק ציוני דרך בלוח השנה, אלא מהווים תחנות מפתח במסע התודעה האנושית אל עבר גילוי האלוהי והבריאה.

להמשך קריאה »
מדיטציות שמאניות למתחילים
מדיטציות שמאניות למתחילים

בין שורשי העץ הקדום ולהבת האש המרצדת נמצאת הדרך אל הידיעה העמוקה – המסע השמאני שלך מתחיל כאן. שלום להולכים בדרך, בעולם של רעשים, מהירות וניתוק, הנשמה מחפשת את דרכה חזרה אל המקור. המדיטציות שלפניכם אינן רק תרגולים – הן שערים אל עבר ממדים נשכחים של תודעה, המחברים את הידע הקבלי עם החכמה השמאנית.

להמשך קריאה »
שמאניזם מדריך למתחילים
שמאניזם מדריך למתחילים

ברוכים הבאים לעולם השמאני! שמאניזם הוא מסע רוחני עמוק המשלב חיבור לטבע, לרוח ולנשמה. במדריך זה אפרט את הצעדים הראשונים המומלצים לאלו מבינכם המעוניינים להתחיל ולהיחשף לעולם הרוחני השמאני בו אני פועלת, עולם המבוסס על עקרונות השמאניזם העברי והקבלה, בשילוב עם המסורת האזורית המצרית.

להמשך קריאה »
השמניזם היהודי והקבלה
חג הפסח בראי השמאניזם היהודי והקבלה

השמאניזם היהודי, רואה בחג הפסח זמן של טרנספורמציה עמוקה, מועד בו הנשמה, כמו הטבע מתעוררים מחדש. כמו האדמה המתנערת מתרדמת החורף ומאפשרת לזרעים הטמונים בה לפרוץ ולגלות את הפוטנציאל הגלום בהם כך גם הנשמה, משתחררת מ"כבלי החורף" הפנימיים – הפחד, הכאב וההרגלים הישנים. בדיוק כמו שהאביב מביא עמו צמיחה והתחדשות, כך גם חג הפסח הינו הזדמנות נפלאה לשינוי תודעתי עמוק ולתחילתו של מסע של שחרור תודעתי וריפוי פנימי.

להמשך קריאה »
שמאניזם
שמאן פירוש

השמאניזם הנה אחת מהמסורות הרוחניות העתיקות בעולם. מקורה של הפרקטיקה השמאנית בתרבויות רבות, ביניהן עמים ילידיים בסיביר, אמריקה הדרומית והצפונית, אפריקה ועוד. אך למרות ריבוי המסורות – ישנה ליבה משותפת לכל המסורות השמאניות באשר הן: התפיסה כי העולם מחולק לממדים שונים (עולם עליון, תחתון ואמצעי), ושניתן לתקשר עם הטבע ועם ישויות באמצעות התודעה המורחבת, לצורכי ריפוי, נבואה וחיבור לעולמות שמעבר.

להמשך קריאה »
he_ILHebrew
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן